П о правило собствениците на автомобили нямат въпроси относно правилата за смяна на моторното масло. Средно този сервизен интервал е около 15 000 км (или веднъж годишно), като шофьорите по правило спазват стриктно препоръките, особено по време на гаранционния период. Друго нещо е смяната на маслото в трансмисията. Различните автомобилни компании и дистрибутори не винаги дават еднакви препоръки относно периодите на смяна, което обърква някои клиенти.
Каква масло се използва в ръчни, автоматични, вариаторни и роботизирани скоростни кутии
Маслата за ръчна скоростна кутия се различават по характеристики от маслата за автоматични трансмисии. В първия случай маслото има най-дълъг експлоатационен живот, което се дължи на относителната простота на дизайна на „ръчката“ в сравнение с „автомата“, преселективните роботи и CVT.
По правило автомобилните производители препоръчват смяна на маслото в ръчните трансмисии след значителен пробег (от 80 до 200 000 км), а някои дори посочват, че не е необходимо да се сменя маслото през целия жизнен цикъл на автомобила. От своя страна трансмисионната течност, използвана в автоматичните трансмисии и CVT, изисква смяна при по-малък пробег, отколкото при ръчните трансмисии. По правило това се прави при второто или третото сервизно обслужване, тоест при пробег от 60 до 90 000 километра.
Специалните масла за CVT са може би най-специфичните, включително защото някои CVT модели са оборудвани с преобразуватели на въртящия момент. Производителите препоръчват смяна на течността в такива кутии, обикновено на всеки 60-80 000 км.
Преселективните роботи се доставят със сухи или мокри съединители, съответно техните трансмисионни течности и графици за смяна. По правило говорим за интервал от 60 - 80 00 км.
От всичко казано следва, че трансмисионните течности на различни видове скоростни кутии не могат да се смесват. Що се отнася до доливането, трябва ясно да знаете какъв вид масло е налято в кутията фабрично и да добавите същото. В крайна сметка смесването на различни видове масла може да доведе до утаяване на химикали и в резултат на това до повреда.
Защо трябва да сменяте маслото в скоростната кутия?
Средната температура на маслото в скоростната кутия при активно шофиране е около 150°C, а в контактното петно на триещите се части е приблизително два пъти по-висока. Естествено, по време на работа на автомобила, особено при трудни условия (при шофиране в планински райони, при движение в задръствания), трансмисионната течност започва да се разгражда. Частите на механичните, автоматичните и вариаторните трансмисии се износват и продуктите от износването започват да се натрупват в смазочната течност.
Между другото, в зависимост от вида на трансмисията, тези замърсители са различни. Например в механичните кутии се образува коктейл от стомана, месинг, бронз и композити, като последните три вещества идват от износени синхронизатори. В автоматичните и CVT скоростни кутии постепенно се натрупват продукти от износване на фрикционни дискове (метални части с графитен външен слой), които често изгарят поради недостатъчно ниво на маслото в трансмисията. Освен това, когато колата се използва, прах и вода попадат в трансмисията (например при пресичане на водни препятствия или дълбоки локви), което също влия зле на здравето на такива скоростни кутии. Във всички случаи, за да почистите трансмисията от всички тези замърсители, е необходимо да смените маслото
Как да разберете, че е време да смените маслото в скоростната кутия
Повечето модификации на трансмисиите имат механична масломерна щека, с която можете да проверите не само нивото на маслото (не трябва да е под минималната маркировка), но и да оцените неговия цвят и консистенция.
Цветът определено не трябва да е черен, нито трябва да има сажди или метални отлагания. В същото време, ако в маслото се виждат характерни светли ивици, това може да означава, че се разпенва и течността от охладителната система е влязла в системата. В допълнение, състоянието на работната течност в скоростната кутия може да се определи по миризмата. А именно, не трябва да се усеща характерният нюанс на изгаряне, което показва, че кутията е прегряла, което може да доведе до износване на нейните елементи.
Какво се случва, ако не смените трансмисионното масло навреме?
Пренебрегвайки времето за смяна на трансмисионното масло, собствениците действат безразсъдно, причинявайки повишено износване на триещите се части на скоростната кутия. А именно при механичната кутия това е изпълнено с преждевременна повреда на зъбни колела и синхронизатори, както и проникването на влага през маслените уплътнения.
При автоматичните трансмисии разграждането на маслото ще доведе до изгаряне на съединителите и появата на абразив, който в крайна сметка ще запуши клапана, което ще доведе до прекъсване на подаването на масло към фрикционните елементи на автоматичната трансмисия.